Za prítomnosti ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka, vedúceho Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušana Chreneka a generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Jána Ďurišina slávnostne otvorený úsek rýchlostnej cesty R2 Zvolen východ – Pstruša. Novobudovaný úsek rýchlostnej cesty v celkovej dĺžke 7,85 km sa na východnom konci plynulo pripája k úseku rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň, ktorý je v prevádzke od roku 2015. Projekt je financovaný v dvoch fázach v rámci dvoch programových období (Operačný program Doprava 2007 – 2013 a Operačný program Integrovaná Infraštruktúra 2014 – 2020).


Vedúci Zastúpenia EK na Slovensku Dušan Chrenek k tomu uviedol: „Vďaka európskym prostriedkom sa darí výrazne skvalitňovať dopravu pre obyvateľov celého Slovenska. V období 2014-2020 zabezpečia investície z Európskych štrukturálnych a investičných fondov vo výške 3 miliardy eur rozšírenie dopravných sietí na Slovensku. To zahŕňa viac ako 100 km nových diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj 126 km zrekonštruovaných železničných tratí."

V rámci minulého programového obdobia 2007 – 2013 bolo na Slovensku vďaka prostriedkom z fondov EÚ len v oblasti dopravy vybudovaných 155 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, zmodernizovaných takmer 2 tisíc km ciest I., II., a III. triedy a takmer 80 km železníc, zakúpených 61 nových vlakov, 45 nových električiek v Bratislave a 32 vlakových súprav pre prímestskú dopravu, 120 moderných nízko podlažných trolejbusov a 3 nové električky v Košiciach. Zároveň boli obnovené viaceré električkové trate.

V súčasnom programovom období 2014 – 2020 sa z vyčlenených prostriedkov EÚ vo výške vyše 15 miliárd eur plánuje podpora ďalších aktivít a modernizácie v oblasti dopravy, najmä pomocou operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a Integrovaného regionálneho operačného programu.

Slovensko bude využívať na zlepšenie dopravných prepojení aj prostriedky z celoeurópskeho Nástroja na spájanie Európy. Pre Slovensko je to viac ako 740 miliónov eur predovšetkým na modernizáciu a budovanie cezhraničných spojení s Poľskom, či Českou republikou (je to napríklad diaľnica D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a modernizácia plavebnej komory v Gabčíkove, zmodernizuje sa aj železničný úsek Liptovský Mikuláš - Poprad-Tatry, ako aj dva železničné úseky v česko-slovenskom pohraničí na trati Devínska Nová Ves).

Dôležitou je aj možnosť podpory z tzv. Junckerovho fondu (Európsky fond pre strategické investície). Pomocou Junckerovho fondu je možné získať zvýhodnené úvery s európskymi zárukami. Príkladom je aj výstavba obchvatu Bratislavy D4/R7, na ktorý je úver z EFSI vo výške 426 miliónov eur.

Zdroj: ZEK

JSN Dome template designed by JoomlaShine.com